StartSynpunkt, klagomål, beröm - Anmälan
Självservice
Publicerad 2024-11-04
Uppdaterad 2024-11-05 11:26
 

Om tjänsten

Har du synpunkter, klagomål eller beröm som rör kommunens verksamhet och service? Det kan till exempel handla om något du tycker är bra eller något vi kan göra ännu bättre. Din åsikt är viktig eftersom den hjälper oss att förbättra oss.

Det här kan ditt ärende handla om

  • Synpunkt: kan vara ett förslag, en idé eller en tanke. 
  • Klagomål: är något som du tycker kan bli bättre. 
  • Beröm: är något som du tycker är bra. 
Vill du göra en felanmälan? Det kan till exempel handla om ett hål i gatan, en vattenläcka, fel på gatubelysning eller klotter. I så fall ska du använda någon av våra separata tjänster för felanmälan. För mer information och anmälan: www.sala.se/felanmalan

Det här händer med ditt ärende

När ditt ärende kommer in till kommunen registreras det och blir en allmän handling. Ärendet lämnas sedan till den som har ansvar att utreda det. Om du lämnar kontaktuppgifter kommer du att få återkoppling på ditt ärende.

Om du vill vara anonym

Du kan välja att vara anonym när du skickar in din synpunkt. Det här innebär att du inte kommer att få någon återkoppling när det händer något med din synpunkt. 

Om du behöver hjälp

Behöver du hjälp att skicka in en synpunkt? I så fall är du välkommen att kontakta:

Medborgarkontoret
Stora torget 1 
0224-74 70 00 (kontaktcenter) 

Sala stadsbibliotek
Norra Esplanaden 5 
0224-74 77 00

Bra att veta

Ibland kan det vara knepigt att veta om du ska skicka in ett förslag, en synpunkt eller en felanmälan. Här kommer några exempel för att hjälpa dig:

Felanmälan
Du har hittat ett hål i en gata och vill att kommunen ska laga det. I det fallet ska du skicka in en felanmälan. Felanmälningar går direkt vidare till rätt verksamhet och behöver inte behandlas av de förtroendevalda. Läs mer och skicka in en felanmälan

Synpunkt
Du vill berätta om något som du tycker att vi har gjort bra eller som du vill att vi förbättrar. I det fallet ska du skicka in en synpunkt. Synpunkter går direkt vidare till rätt verksamhet och behöver inte behandlas av de förtroendevalda. 

E-förslag
Du har kommit på ett förslag som är lite större och kan ses som ett projekt. Det kanske handlar om en ny lekpark, en rondell, ett motionsspår eller liknande. I det fallet ska du skicka in ett e-förslag. Det här beror på att ditt förslag kräver mer när det gäller exempelvis budget, personal, planering med mera. Dina förtroendevalda behöver titta på ditt förslag och bestämma om det är möjligt att genomföra.  Läs mer och lämna in ett e-förslag.

Allmänna handlingar är dokument som alla medborgare har rätt att läsa. Detta beror på att vi i Sverige har en offentlighetsprincip som ger alla medborgare rätt till insyn i kommunens arbete.

Observera att uppgifter och synpunkter som du lämnar på detta sätt inte är ett formellt överklagande av beslut. Om du vill överklaga, så behöver du göra det separat (Överklaga beslut).

 

Villkor

Alla är välkomna att lämna in synpunkter. 

Avgifter

Tjänsten är kostnadsfri.

De personuppgifter som lämnas registreras och behandlas för att underlätta administration, handläggning samt för statistiska ändamål.

Mer information om hur kommunen hanterar personuppgifter hittar du på sala.se/integritetspolicy

Du kan även kontakta dataskyddsombudet via e-post: dataskyddsombud@sala.se

En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation, som till exempel BankID, kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.

Läs mer om e-legitimation på skatteverket.se

Sala kommun
0224-74 70 00 (växel) kommun.info@sala.se