StartSjälvserviceEkonomiskt bistånd - Ansökan
Självservice
Publicerad 2024-11-18
Uppdaterad 2024-11-19 09:52

Ansökan om ekonomiskt bistånd.

Genom att klicka på knappen nedan kommer du till e-ansökan för ekonomiskt bistånd. E-ansökan är i dagsläget lanserad till er som ansöker om ekonomiskt bistånd för första gången. Ni som redan har en handläggare vänder sig fortfarande till denne. 

Önskas kontakt med Enheten för Ekonomiskt bistånd, ring till mottagningen under telefontiderna på telefonnummer: 0224-74 96 10 

Innan ansökan är det viktigt att du läser igenom informationen nedan om hur ansökan går till. Alla fält i ansökan ska fyllas i och handlingar ska bifogas ansökan. Information om vilka handlingar du behöver bifoga för att din ansökan ska kunna utredas hittar du under rubriken "Vilka handlingar ska lämnas in med ansökan?".
 

Om tjänsten

Ekonomiskt bistånd söker du via e-ansökan när du har prövat alla andra möjligheter att själv lösa din ekonomiska situation. I e-ansökan kan du även:

  • skicka meddelanden till och ta emot meddelanden från din handläggare
  • se beslut och eventuella utbetalningar
Observera att ni inte får notiser vid händelser i Mina sidor för e-ansökan. Ni behöver själva aktivt bevaka sidan.

E-ansökan kräver mobilt bank-id. Detta skaffar du via din bank. Om du inte har möjlighet att ha mobilt bank-id eller om du saknar tillgång till dator/smartphone och därför inte kan ansöka digitalt kan du kontakta mottagningen för Ekonomiskt bistånd. 

Så här går en ansökan till

Ekonomiskt bistånd ansöker du om en månad i förskott, det vill säga för den månad som ligger framför dig. Inkomster redovisas dock från föregående månad.

Är du i behov av fortsatt bistånd så ska ansökan göras månadsvis. I samband med ansökan följs din personliga planering mot självförsörjning upp.

Utredning

När du har skickat in din ansökan inleder handläggaren en utredning av din ekonomi och övriga situation. Första gången du ansöker kommer du att bli kallad till ett utredningsbesök. Har du inte redan lämnat in samtliga handlingar enligt nedan, tillsammans med din ansökan, så tas dessa med till besöket.

Vilka handlingar ska lämnas in med ansökan?

Första ansökningstillfället

  • Ekonomisk översikt (förteckning över konton och sparande) från de banker där du är kund (både i Sverige och utomlands)
  • Kontoutdrag för hushållets samtliga bankkonton, från de banker där du/ni är kund, för tre månader bakåt
  • Inkomstdeklaration från Skatteverket från föregående år (alla sidor)
  • Hyreskontrakt. Andrahandskontrakt ska vara godkänt av hyresvärd.
  • Fakturor för utgifter som du ansöker om, t.ex. hyra, el, hemförsäkring, avgift till a-kassa/fackförening för tre månader bakåt. 
  • Läkemedel: receptspecifikation från apoteket (för läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet)
  • Ekonomiska tillgångar: redovisa innehav av t.ex. fonder, aktier, fordon, fastighet m.m.
  • Arbetssökande: handlingsplan från Arbetsförmedlingen och aktivitetsrapport med sökta arbeten för tre månader bakåt
  • SFI-studerande: kursplan och närvarorapport för den senaste månaden
  • Arbetar: anställningsavtal och lönespecifikation för tre månader bakåt
  • Nedsatt arbetsförmåga: läkarintyg som styrker att du inte kan arbeta p.g.a. ohälsa. Sjukskrivningsperiod och vårdplan ska framgå.
  • Väntar beslut om annan ersättning: kopia av ansökan, t.ex. sjukpenning, sjuk- eller aktivitetsersättning.

Följande ansökningstillfällen (Återansökan)

  • Kontoutdrag för hushållets samtliga bankkonton för den senaste månaden.
  • Fakturor för de utgifter du ansöker om, t.ex. hyra, el, hemförsäkring, a-kassa, barnomsorg.
  • Läkemedel: receptspecifikation och kvitto från apoteket (för läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet)
  • Arbetssökande: kopia av senaste aktivitetsrapporten med sökta arbeten
  • SFI-studerande: närvarorapport för den senaste månaden
  • Arbetar: lönespecifikation för den senaste löneutbetalningen
  • Nedsatt arbetsförmåga: läkarintyg som styrker varför du inte kan arbeta. Sjukskrivningsperiod och vårdplan ska framgå.
  • Jobbcenter: närvarorapport ska uppvisas för den senaste månaden

Vad kontrolleras i ansökan?

Socialtjänsten kontrollerar att rätt uppgifter har lämnats i ansökan genom kontroller hos följande myndigheter:

  • Arbetsförmedlingen
  • Försäkringskassan
  • Centrala studiestödsnämnden (CSN)
  • Pensionsmyndigheten
  • Fordonsregistret
  • Arbetslöshetskassorna
  • Skatteverket

Egna inkomster

Du måste uppge alla egna inkomster vid varje ansökan. Om du inte anger rätt inkomstuppgifter kan du bli återbetalningsskyldig. Du ska tala om för din handläggare så fort du får en annan inkomst.

Retroaktiva ersättningar

När du får retroaktiva ersättningar räknas dessa som inkomst vilket kräver ekonomisk planering. Om du får ett överskott i normberäkningen en månad, räknas det som en inkomst nästa månad.

Viktigt med riktiga uppgifter

Det är viktigt att du lämnar riktiga uppgifter gällande din ekonomi, boendesituation, arbete, och familjeförhållanden. Osanna uppgifter kan innebära att felaktigt utbetalt ekonomiskt bistånd kan krävas tillbaka samt att en polisanmälan om bedrägeri görs.

Kommunerna är skyldiga att polisanmäla misstanke om bidragsbrott enligt bidragsbrottslagen (SFS 2007:612).

Vad händer när utredningen är klar?

När utredningen av ansökan om ekonomiskt bistånd är klar skickas ett beslut via brev eller Mina sidor i e-ansökan. 

Om bistånd beviljas kommer det att utbetalas till det bankkonto som angetts i ansökan. Utbetalningsdatum framgår i beslutet, observera att utbetalningen kan dröja några bankdagar beroende på vilken bank som utbetalningen sker till. 

Meddela förändringar

När du får ekonomiskt bistånd är du skyldig att tala om för oss om något i din livssituation ändras. Exempelvis när du eller någon i hushållet får inkomster, flyttar eller om familjesituationen förändras. Detsamma gäller vid utlandsresor eller om barn i gymnasieålder avslutar sina studier.

Återbetalning

Försörjningsstöd beviljas normalt som ett bistånd som inte ska betalas tillbaka. I vissa situationer kan biståndet återkrävas.

Försörjningsstöd kan beviljas i väntan på att sökanden väntar på a-kassa eller någon annan socialförsäkringsförmån såsom sjukpenning, sjukersättning med mera. Detta utbetalda försörjningsstöd kan helt eller delvis krävas tillbaka.

Behandling av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen

Handläggare vid Enheten för ekonomiskt bistånd behandlar vissa uppgifter om dig och eventuella medsökande när du eller ni ansöker om försörjningsstöd. Registreringen sker enligt Sala kommuns databassystem och en personakt skapas. Socialtjänsten är skyldig att dokumentera ärenden enligt Förvaltningslagen och Socialtjänstlagen. Behandling av personuppgifter sker enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Om du vill överklaga ett beslut

Om du inte är nöjd med ett beslut, helt eller delvis, kan du överklaga det hos förvaltningsrätten. Överklagan skall ställas till förvaltningsrätten, men skickas till: Enheten för ekonomiskt bistånd, Sala kommun, Box 304, 733 25 Sala. För att överklagandet skall kunna prövas måste det ha inkommit till Sala kommun inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Har ditt överklagande kommit in i rätt tid kommer det att skickas vidare till förvaltningsrätten om kommunens handläggare inte själv ändrar beslutet på det sätt du har begärt. Överklagan måste vara skriftlig och innehålla namn, personnummer, postadress, telefonnummer och vara undertecknad av dig. Tala om vilket beslut det är du överklagar och ange varför du tycker att beslutet är oriktigt och vilken ändring du vill ha. Bifoga handlingar eller annat som du anser stöder din uppfattning.