StartSjälvserviceFakturor från kommunen - Guide
Självservice

Fakturor från kommunen - Guide

Publicerad 2017-08-30
Uppdaterad 2018-05-02 14:19
Meddelandet skickas till kommun.info@sala.se
CAPTCHA Image
Play CAPTCHA Audio
Refresh Image
Viktigt att veta. Det du skriver till kommunen kan komma att diarieföras och bli offentlig handling. Läs mer om hur ett ärende hanteras i kommunen.

Om tjänsten

Kommunen hanterar alla fakturor elektroniskt. Du som privatperson har möjlighet att få dina fakturor elektroniskt som e-faktura direkt till din Internetbank och det finns även möjlighet att betala via autogiro.

Elektroniska fakturor (e-fakturor)

Du kan få fakturor från Sala kommun elektroniskt som e-faktura direkt till din Internetbank i stället för på papper.

Svar på vanliga frågor

Vad är elektronisk faktura (e-faktura)?

En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som pappersfakturan. All betalningsinformation är färdigifylld vilket förenklar din betalning. Det kostar inget extra att ta emot fakturor elektroniskt i din Internetbank.

Anmälan till internetbanken Anmälan gör du direkt i din Internetbank. Tänk på att ange ditt namn och kundnummer/ abonnentnummer precis som det står på fakturan. Sala kommun har två anmälningssidor, en för vatten/avlopp/renhållning och en för omsorg/hyror/övrigt.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

Via din Internet bank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan. Ev. fakturor därefter skickas som pappersfaktura.

Hur vet jag att jag har fått en elektronisk faktura till min Internetbank?

Du måste själv regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som kommit in för betalning.

När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

När betalas en elektronisk faktura?

När du godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank så ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro eller s.k. automatisk betalning?

Ja, det går bra.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Sala kommun.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakt din Internetbank.

Har du frågor om innehållet, kontakta på fakturan angiven handläggare alternativt kommunens växel 0224 - 74 70 00 eller via e-post: kommun.info@sala.se.

Autogiro

Betalning via autogiro är enkelt och tidsbesparande och innebär att betalning sker automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt bankkonto senast dagen före förfallodagen.

Du får fakturan på samma sätt som tidigare, på papper eller elektroniskt som e-faktura i din Internetbank. Det är kostnadsfritt att ansluta sig till autogiro.

Läs mer: Medgivande till autogiro.

Relaterade kategorier