StartKommun och politikKommunfaktaFakturor från kommunen - Guide
Självservice
Publicerad 2020-02-04
Uppdaterad 2024-10-07 14:30

Om tjänsten

Kommunen hanterar alla fakturor elektroniskt. Du som privatperson har möjlighet att få dina fakturor till din digitala brevlåda, som e-faktura direkt till din internetbank och det finns även möjlighet att betala via autogiro.

Fakturor till digital brevlåda

Om du är ansluten till en digital brevlåda får du fakturorna skickade till den. En digital brevlåda är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Du kan läsa mer om digitala brevlådor och hur du ansluter dig på Myndigheten för digital förvaltnings webbplats, Digital post för dig som privatperson (digg.se).

Elektroniska fakturor (e-fakturor)

Du kan få fakturor från Sala kommun elektroniskt som e-faktura direkt till din internetbank, i stället för pappersfaktura.

 

Vanliga frågor om digitala brevlådor

Några exempel är Kivra, eBoks, Digimail och Min myndighetspost.

Du registrerar dig vanligtvis på leverantörens webbplats. De flesta har också en app till telefonen. Du kan läsa mer om digitala brevlådor och hur du ansluter dig på Myndigheten för digital förvaltnings webbplats, Digital post för dig som privatperson (digg.se).

Du kan när som helst avanmäla eller anmäla dig till en digital brevlåda.

Du behöver inte göra någonting, dina fakturor från oss kommer automatiskt till din digitala brevlåda.

Nej, du måste själv registrera ett konto hos någon av leverantörerna för digital brevlåda. 

 

 

Vanliga frågor om e-faktura

En elektronisk faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som pappersfakturan. All betalningsinformation är färdigifylld vilket förenklar din betalning. Det kostar inget extra att ta emot fakturor elektroniskt i din internetbank.

Att du vill ha din faktura elektroniskt anmäler du direkt i din internetbank. Tänk på att ange ditt namn och kundnummer/ abonnentnummer precis som det står på fakturan. Sala kommun har två anmälningssidor, en för vatten/avlopp/renhållning och en för omsorg/hyror/övrigt.

Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan. Ev. fakturor därefter skickas som pappersfaktura.

Du måste själv regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några elektroniska fakturor som kommit in för betalning.

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

När du godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank så ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Ja, det går bra.

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Sala kommun.

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.

Har du frågor om innehållet, kontakta på fakturan angiven handläggare alternativt kommunens växel 0224 - 74 70 00 eller via e-post: kommun.info@sala.se.

 

 

Autogiro

Betalning via autogiro är enkelt och tidsbesparande och innebär att betalning sker automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt bankkonto senast dagen före förfallodagen.

Du får fakturan på samma sätt som tidigare, på papper eller elektroniskt som e-faktura i din Internetbank. Det är kostnadsfritt att ansluta sig till autogiro.

Läs mer: Medgivande till autogiro.

Ekonomikontoret
0224-74 70 00 (växel) kommun.info@sala.se

Relaterade kategorier