StartNyheter - listningFramgång för Ängshagenskolan i entreprenörstävling
Nyhet
Publicerad 2021-11-18
Uppdaterad 2021-11-18 17:02

Kanske finns morgondagens ingenjörer, forskare, problemlösare och entreprenörer på skolorna i Sala. I vart fall slutade en sjätteklass från Ängshagenskolan på en fin tredjeplats med sitt innovativa projekt när regionfinalen i First Lego League avgjordes i Falun den senaste helgen.

Fem lag från Sala kommun tävlade

Ytterligare ett lag från Ängshagenskolan samt två från Varmsätra skola och ett från Kila skola fanns bland de totalt 17 lagen i den här regionfinalen, där segrarlaget kvalificerade sig för den kommande Skandinavien-finalen i norska Ålesund den 12 mars 2022.

– Det är fantastiskt imponerande vad våra elever i årskurs sex har åstadkommit under de åtta veckor som de har arbetat med det här projektet och den här tävlingen, säger Ängshagenskolans rektor, Per Larsson.

Tävlingsmoment genom samhällsaktuella uppdrag

First Lego League Challenge är en ämnesövergripande tävling för ungdomar i åldrarna 10–16 år. Tävlingen ska inspirera barn och unga just till att vilja bli framtidens ingenjörer, forskare, problemlösare och entreprenörer. Genom samhällsaktuella uppdrag får deltagarna uppleva vetenskap och teknik på ett engagerande och spännande sätt. Tävlingen har ett nytt tema varje år och projektperioden är alltid åtta veckor. 

Årets uppdrag gick under projektnamnet Cargo connect. Allt eftersom större krav läggs på transportsystem kommer samhället fortsätta att möta utmaningar, om vi inte hittar nya innovationer eller utvecklar våra befintliga sätt att transportera produkter från plats A till plats B.

De tävlande lagen fick därför först formulera en relevant problemställning och sedan arbeta med att hitta en lösning på denna utmaning. Lösningen kunde vara en produkt, en tjänst, en förbättring på något som redan finns eller en annan innovativ lösning.

De tävlande lagen fick även bygga och programmera varsin Legorobot som skulle leverera gods till olika transport- och målplatser runt en robotbana.

Roboten skulle även aktivera installationer som representerade säkerhet, effektivitet, samordningar och åtkomst kopplat till transporter på banan. Lagen var tvungna att tänka strategiskt och lösa så många uppdrag som möjligt och genom det få så många poäng som möjligt i varje robotmatch, som pågick i 2,5 minuter.

– Tävlingen består av tre delar: Det innovativa projektet, teknik genom programmering av robot för olika uppdrag och kärnvärden som är en arbetsmetod där samarbete, nytänkande, utforskande och inkludering är centrala faktorer som genomsyrar hela processen, berättar Ängshagenskolans lärare Therese Ehn.

– Vi har under arbetets gång haft två veckors schemabrytande aktiviteter, då fokus enbart legat på First Lego League, frånsett några praktiskt-estetiska ämnen. Utöver detta har vi under de övriga sex veckorna arbetat med detta kontinuerligt under några lektioner i veckan, säger läraren Fredrik Holm.

Allt detta arbete kulminerade under vecka 45 (8-14 november). Då hade de två lagen inlämning av sina rapporter där de beskrev den lösning de skapat, den teknik de använt och hur de arbetat med kärnvärden. På fredagen hade de sedan muntliga redovisningar av sitt innovativa projekt och kärnvärdena för domare via länk. Domarna bestod av representanter från bland andra 2047 Science Center, Högskolan i Dalarna och Borlänge Energi.

De två lagen från Ängshagenskolan: ”AktieboLaget” och "Ängscarrier” har under projektets gång tagit fram två olika lösningar på hur man kan lösa transporter av paket med hänsyn till både miljön och till vilka idéer som redan finns och används. ”AktieboLaget” har tagit fram en drönare som drivs av solceller för att transportera och leverera paket och ”Ängscarriers” idé var ett transportband som till exempel kan få ut paket på landsbygden till de som inte kan hämta själva vid ett utlämningsställe.

Under arbetets gång har eleverna tagit kontakt med företag. Detta både för att ta reda på vilka material som kan och bör användas till deras idé, för att se vilka transportlösningar som företagen använder sig av i dag och om de eventuellt skulle bli intresserade av elevernas lösningar i framtiden.

Spännande regionfinal i Falun

Klockan 05.30 på lördagsmorgonen den 13 november samlades de två lagen från Ängshagenskolan, ”AktieboLaget” och ”Ängscarrier”, med sina lärare och de övriga Sala-lagen för avfärd med buss till regionfinalen i Falun.

Väl framme i Falun låg fokus på teknikpresentationer och robotmatcher. De första tre omgångarna var uppdraget att få så pass höga poäng att laget låg bland de åtta som tog sig vidare till kvartsfinal. ”AktieboLaget” var mycket nära att klara detta, då de först fick samma poäng som laget på plats åtta. Men till sist så slutade de på nionde plats.

– Med ”Ängscarrier” stod det klart redan i första omgången att de var några att akta sig för, då de lyckades få högsta poäng med hela 280 poäng. I tredje omgången höjdes denna poäng då de fick 315 poäng, den högsta poängen för hela dagen och bland topp 10 i Skandinavien, berättar läraren Jessika Björklund.

– Men i en tävling kan förstås mycket förändras på kort tid och i kvartsfinalen blev stressen för stor och ”Ängscarrier” slutade till sist sexa i robottävlingen. På prisutdelningen fick vi oss alla dock en trevlig överraskning då ”Ängscarrier” hade lyckats imponera på domarna med sitt innovativa projekt så pass att det vann tredje pris i regionfinalen, säger läraren Ammi MacBride.

I bussen på vägen hem var det väldigt glada, men trötta sexor, som vid kvällning sedan landade utanför Ängshagenskolan.

Bilder från projektet och finalen

Elever i klassrum.

Elever bygger lego-robotar.

Elever blir filmade.

Gruppbild på en skolklass.

Gruppbild på en skolklass.

Gruppbild på en skolklass.

Presentation av projektet.

Presentation av projektet.

Ängshagenskolan klass 6 tar emot pris.