StartNyheter - listningTillsammans tar vi ansvar för hållbar vattenanvändning
Nyhet
Publicerad 2021-04-29
Uppdaterad 2024-10-31 08:49

Det är bara vatten. Det allra viktigaste vi har.

Vatten är en förutsättning för allt liv, världens viktigaste livsmedel och en av våra stora klimatutmaningar. Ändå tar vi det för givet. Genom att till exempel stänga av kranen under tandborstningen, fylla tvättmaskinen och ta en dusch istället för ett bad kan vi alla spara massor av vatten – vår allra viktigaste naturresurs.

Information om Sveriges vattenkampanj

Sala kommun går ihop med över 100 kommuner och vatten- och avloppsorganisationer (VA) i Sverige för att kommunicera vattnets värde och ge tips för en mer hållbar vattenanvändning. Vatten är vår viktigaste naturresurs och vi kan inte längre slösa med vårt viktigaste livsmedel.

Det var torkan sommaren 2018 som var startskottet för många kommuner och VA-organisationer att börja kommunicera budskapet om att spara vatten. För Sala kommun innebär torka att grundvattennivåerna blir hårt ansträngda. Många kommuner i Sverige har periodvis problem med vattenbrist eller når maxkapacitet på vattenverken, till exempel då många vattnar gräsmattor, fyller pooler eller flyttar ut till sina stugor.

Att öka kunskapen om vattnets värde är viktigt eftersom vatten inte bryr sig om kommun-, läns- eller landsgränser. Vi kanske bor i en kommun, jobbar i en annan och har stuga i en tredje. Samma budskap och uppmuntran om att spara vatten gäller oavsett var du befinner dig. Hållbar vattenanvändning är inte bara en lokal utan även en global fråga, där vi VA-aktörer tar ansvar för Agenda 2030-målet Rent vatten och sanitet för alla.

I Sverige gör vi av med 140 liter vatten/person/dygn, medan de Danmark bara gör av med ca 100 liter/person/dygn. Kan de så kan väl vi? Ett exempel är att stänga av kranen när man borstar tänderna i stället för att bara låta rent vatten bara rinna ut. Om alla stängde av kranen när de borstade tänderna så skulle var och en spara några liter vilket sammantaget skulle bli 1000-tals liter. Små förändringar i beteende gör stor skillnad. 

Kampanjen bygger på budskapet om att vatten är det viktigaste vi har och fyller på med konkreta tips för att enkelt spara vatten i vardagen.