När lärarna och eleverna på Kungsängsgymnasiet konverterade en bensindriven skåpbil till eldrift så fick den sådan uppmärksamhet, att den till och med ställdes ut på Custom Motor Show på Elmiamässan i Jönköping.
Lars-Erik Eriksson, som är lärare på Kungsängsgymnasiets teknikprogram och initiativtagare till elbilsprojektet, var på plats när bilen visades på Elmiamässan.
– Den drog till sig uppmärksamhet. Motorprofilen ”Bosse Bildoktorn” var också där och tittade på bilen, berättar Lars-Erik.
Han började intressera sig för elektrifiering av fordon redan för många år sedan, faktiskt före det blev en allmän trend.
– Det är framför allt tankar kring miljön som har gjort att mitt intresse för eldrivna fordon har väckts. Jag tänkte tidigt att utsläppen från fossila bränslen till sist kommer att bli förödande för vår planet.
Lars-Erik Eriksson, är lärare på Kungsängsgymnasiets teknikprogram och initiativtagare till elbilsprojektet
Byggde en eldriven åkgräsklippare
De här tankarna gjorde att Lars-Erik satte ett batteri på en liten gräsklippare hemma och konstruerade sin första eldrivna maskin. Sedan byggde han en större eldriven gräsklippare, stor som en åkgräsklippare.
– Den byggde jag för tio år sedan. Den är effektivare än en åkgräsklippare och dessutom så slipper man sitta i ett avgasmoln, som man får göra när man vänder en bensindriven åkgräsklippare.
– Och den här klipparen funkar lika bra i dag som när jag byggde den för tio år sedan.
Hemma på sin gård har Lars-Erik dessutom, redan innan det blev mer utbrett att göra det, byggt egna solpanelssystem. Och så klart laddar han sin gräsklippare och andra maskiner med el från de egna solpanelerna. Eftersom Lars-Erik Eriksson brinner för eldriften och dessutom är lärare på teknikprogrammet på Kungsängsgymnasiet så såg han möjligheten att dra igång flera elfordonsprojekt tillsammans med de andra lärarna och eleverna i utbildningen. Det första projektet på skolan blev att bygga en elmoped. Det gjordes under 2009.
"Vår eldrivna gokart körde ifrån deras maskiner"
– Och under 2010 började vi bygga en eldriven gokart. Vi fick 15.000 kronor i bidrag från Sala Sparbanks ”Sparbanksmiljonen”. Vi köpte en begagnad gokart utan motor. Sedan köpte vi en elmotor från Kina.
Under 2012 blev den eldrivna gokarten klar.
– Eleverna hade svårt att hålla sig. De ville provköra den redan under vintern. Så fort snön smälte så blev det provkörning här utanför skolan. De sladdade runt, runt i gruset.
– För att vi skulle kunna testa gokarten ordentligt så fick vi lov att komma ut till Sala Racing Park. Där körde vi mot två av deras bensindrivna gokarts, som till och med hade dubbla motorer. Vår eldrivna gokart körde ifrån deras maskiner.
Innan den eldrivna gokarten togs ut till banan så hade den laddats under en timme, med solel från Kungsängsgymnasiets egna solpaneler.
– Den laddningen räckte till att köra 25 varv på banan. Varje varv är en kilometer, så det blev sammanlagt 2,5 mil.
Hemma har Lars-Erik Eriksson dessutom byggt en eldriven crossmotorcykel. Och förstås så kör han elbil privat.
Eleverna på Kungsängsgymnasiet har byggt om en bensindriven skåpbil till eldrift.
"Elbilsprojektet har svetsat samman både oss lärare och elever"
Kungsängsgymnasiets teknikelever har ett utbyte med en fransk skola, vars elever har varit på besök i Sala och byggt solpaneler. Lars-Erik och eleverna experimenterar gärna. Till exempel så satte man reflektiv folie på en gammal parabol och monterade en tom läskedrycksburk i parabolens fokuspunkt.
– Efter bara några sekunder hade det bränts ett hål i burken. Det här visar på vilka enorma energier det finns i solen, berättar han.
Man räknade ut att värmen i det här experimentet uppmätte 400 grader Celsius.
– Sterlingmotorer drivs av värme. Vi testade att sätta en Sterlingmotor i Parabolens fokuspunkt. Och se, motorn gick av värmen från parabolen.
Att bygga elbilen har finansierats med ett anslag från skolnämnden på 155.000 kronor. Själva bilen är en Volkswagen Caddy av årsmodell 2005 som inköptes för 33.000 kronor. Tanken är att elbilen nu ska användas i skolans tjänst, bland annat av dess vaktmästare.
– En helt avgörande faktor för att vi har lyckats med elbilsprojektet är att alla yrkeslärare här på Kungsängsgymnaset, förutom jag även tre fordonslärare, två industrilärare och två ellärare, har satsat helhjärtat på detta, berättar Lars-Erik Eriksson.
– Elbilsprojektet har svetsat samman både oss lärare och elever.
Teknikeleverna på Kungsängsgymnasiet fick först ta fram effektuppgifter, jämföra motorer i andra konverteringar, jämföra priser och en rad tekniska detaljer som hör till ett elbilsbygge. När de bestämt sig för en lämplig motor fick de ta reda på dess mått. Sedan följde besök på bilfirmorna där man mätte vilka bilmodeller som var lämpliga att konvertera. Eleverna fick också rita ett preliminärt elschema för konverteringen.
Valet föll till sist på en VW Caddy, en skåpbil som valdes av en rad olika skäl, bland annat för att batterierna skulle få gott om plats. Det skulle bli relativt enkelt för eleverna att bygga en batterilåda.
Fordonseleverna lyfte ut den gamla motorn och monterade in hela drivpaketet, efter att eleverna på industriprogrammet gjort en del modifieringar och tillverkat nya delar.
Sedan provkördes bilen upplyft, med lösa kablar från skolans elkonverterade gokart. Allt rullade mjukt och fint utan oljud.
Sedan knuffades bilen in på Industriprogrammet. Där förbättrade eleverna och lärarna det bakre motorfästet och man tillverkade ett nytt fäste för AC-kompressorn. Man tillverkade batterilådan och panelen för apparaterna. Eleverna tillverkade även hållare för allt i motorrummet och mycket mer. Sedan tog Elprogrammet vid och gjorde ett väldigt fint installationsjobb.
Bilen har också folierats med Kungsängsgymnasiets och Sala kommuns logotyper. Och den har fått nya däck och fälgar.
Bilen har sedan blivit godkänd som ombyggt fordon på registreringsbesiktningen, utan anmärkningar och den får även dra släp.
Batterilådan i skåpbilen har konstruerats av eleverna.
Den nya elmotorn beställdes från Kina.
Kontakt