StartKommun och politikPress och nyheterNyheter - listningSkriver till Teliachefen om avbrottet i Hedåker
Nyhet

Skriver till Teliachefen om avbrottet i Hedåker

Publicerad 2018-01-08
Uppdaterad 2018-02-07 11:15
Meddelandet skickas till kommun.info@sala.se
CAPTCHA Image
Play CAPTCHA Audio
Refresh Image
Viktigt att veta. Det du skriver till kommunen kan komma att diarieföras och bli offentlig handling. Läs mer om hur ett ärende hanteras i kommunen.
Carola Gunnarsson, kommunstyrelsens ordförande i Sala, skriver nu till Teliachefen Hélene Barnekow och protesterar mot hur Telia hanterar teleavbrottet i Hedåker. Landshövding Minoo Akhtarzand har fått en kopia av brevet som du kan läsa i sin helhet här nedan.

Ett teleavbrott råder just nu i Hedåker i Sala kommun. 22 abonnenter saknar fast telefoni och internet.

Teleavbrottet anmäldes den 29/12. Abonnenterna fick då uppgift om att felet skulle vara åtgärdat den 3/1 kl 12.00. Nu har man fått besked om att felet ska vara åtgärdat den 5/3.

Detta är inte acceptabelt.  Att behöva vänta mer än två månader på att fel åtgärdas är allt för lång tid. Extra sårbart blir det eftersom det också är dålig mobiltäckning i området.  

Många av abonnenterna är äldre och känner naturligtvis stor oro inför de kommande veckorna då de inte har möjlighet att komma i kontakt med sina släktingar och vänner, men inte heller kan nå viktiga samhällsfunktioner om något händer, ex räddningstjänsten, ambulans eller sjukvård.

Vi har tidigare här i länet, på landshövdingens initiativ, haft många diskussioner med er om vad som händer när kopparnätet kopplas ner utan att tillfredsställande bredbandslösningar ordnas. 

Nu ser vi ett exempel på sårbarheten i kopparnätet, men också ett exempel på vad som kan hända när människor förlorar sin kontakt med yttervärlden.

Detta lyfter också frågan om ansvaret för viktiga samhällsfunktioner. Från Sala kommuns sida hade vi uppskattat att få information om när det sker liknande teleavbrott för att vi ska kunna höja vår beredskap ex från räddningstjänstens sida.  Tyvärr är det inte första gången som abonnenter får vänta mycket länge på att få sina problem med den fasta telefonin åtgärdade.    

Det är, som jag redan konstaterat, inte acceptabelt att få vänta flera månader på att få sina problem åtgärdade. Ännu värre upplevs det av abonnenterna när de får svaret att de inte är prioriterade när de ringer och frågar om vad som händer med deras felanmälan.

 

Relaterade tjänster